PROGRAM WYCHOWAWCZY
Cel nadrzędny:
- tworzenie więzi z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta,
- rozwijanie umiejętności rozwiązywania spraw konfliktowych,
- rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra i zła,
- kształtowanie podstawowych norm moralnych np. tolerancji, życzliwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności,
- uświadomienie zagrożeń otaczającego świata,
- uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.
Kryteria sukcesu:
Dziecko:
- umie funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętymi normami,
- szanuje cudze zdanie i wolność innych,
- rozumie i przestrzega zasady zgodnego współżycia w grupie,
- potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych,
- rozumie potrzebę stosowania profilaktyki prozdrowotnej,
- zauważa sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych,
- zna swoje prawa i obowiązki,
- potrafi nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje,
- rozumie swoje prawo do pomocy ze strony dorosłych w trudnych sytuacjach,
- ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości decydujące o doprowadzeniu do końca rozpoczętej pracy,
- potrafi cieszyć się z własnych sukcesów, docenia sukcesy innych, umie z godnością przyjmować porażki,
- ma poczucie własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości i umiejętności.
1. Zadania główne:
- bądź koleżeński.
Normy postępowania:
- zgodnie baw się z kolegami,
- szanuj cudzą własność,
- dziel się z innymi tym, co masz,
- nie wyrządzaj krzywdy innym,
- nie rób drugiemu, co tobie nie miłe (nie wyśmiewaj się, nie przedrzeźniaj),
- pomagaj tym, którzy tej pomocy potrzebują.
Zadania szczegółowe:
- zawieranie umów z dziećmi dotyczących właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentne ich przestrzeganie,
- interesowanie się wytworami swoich kolegów, dostrzeganie wysiłku włożonego w ich powstanie,
- rozumienie, że inni mają takie same potrzeby jak ja,
- uczenie się właściwego zachowania się podczas rozwiązywania konfliktu,
- używanie zwrotów grzecznościowych, korzystanie z pomocy nauczycieli,
- słuchanie kolegów pełniących dyżur w grupie, podporządkowanie się ich poleceniom,
- dostrzeganie i przeciwstawianie się przejawom samolubstwa, przezywania,
- sprawianie radości innym dzieciom, składanie życzeń imieninowych, urodzinowych, wykonanie dla nich upominków,
- opiekowanie się nowymi kolegami, oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują.
2. Zadania główne:
- kontroluj swoje zachowanie.
Normy postępowania:
- unikaj krzyku, kłótliwości,
- przestrzegaj zawartych umów, reguł,
- oceniaj zachowanie a nie osoby,
- wyrażaj swoje emocje w sposób kontrolowany,
- korzystaj z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach,
- wystrzegaj się kłamstwa,
- odróżniaj dobro od zła,
- mów o swoich uczuciach.
Zadania szczegółowe: ustalenie reguł i norm życia w grupie, przestrzeganie ich:
- zgodnego zachowania się podczas zabaw,
- korzystania ze sprzętu i zabawek, mądrego rozwiązywania konfliktów,
- porozumiewania się umiarkowanym głosem,
- ponoszenia konsekwencji łamania zawartych umów,
- reagowanie na umówione sygnały,
- zapoznanie z bezpiecznymi sposobami rozładowania emocji (np. gryzmolenie po kartce, zagniatanie lub darcie papieru),
- poznawanie wzorców właściwego zachowania,
- uczenie właściwego przyjmowania pochwał i krytyki,
- udział w inscenizacjach dziecięcych z wykorzystaniem literatury, rozróżnianie prawdy, fałszu, fantazji, kłamstwa w utworach literackich,
- podejmowanie próby oceny postępowania bohaterów bajek i opowiadań,
- układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego postępowania,
- rozumienie konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych,
- systematyczne prowadzenie rozmów, wyjaśnień, wymiany zdań, przedstawienie argumentów dotyczących własnych ocen i odczuć, liczenie się z odczuciami innych,
- uczenie się mówienia o rzeczach miłych, wyrażanie dezaprobaty dla zachowań negatywnych.
3. Zadania główne:
- bądź kulturalny.
Normy postępowania:
- używaj form grzecznościowych,
- proszę, dziękuję, przepraszam,
- nie mów z pełnymi ustami,
- pamiętaj o kulturalnym zachowaniu się w trakcie powitań i pożegnań,
- bądź miły dla innych osób,
- dbaj o porządek wokół siebie,
- słuchaj, kiedy inni mówią, mów, kiedy inni słuchają.
Zadania szczegółowe:
- samodzielne podejmowanie prostych zadań i obowiązków w domu i w przedszkolu,
- uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych członków rodziny,
- spokojne i ciche zachowanie się gdy inni odpoczywają, opiekowanie się słabszymi,
- uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach,
- dostarczanie dzieciom wzorców właściwego zachowania się,
- utrwalenie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych,
- poszanowanie własności wytworów pracy kolegów,
- uczenie się mówienia miłych słów oraz dziękowania innym za te słowa,
- rozmowa z dziećmi na temat prostych przepisów savoir-vivr`u, stosowanie ich w sytuacjach codziennych,
- opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia.
4. Zadania główne:
- dbaj o bezpieczeństwo.
Normy postępowania:
- nie oddalaj się od grupy z miejsca zabaw,
- nie próbuj nieznanych ci produktów i potraw nieznanego pochodzenia,
- informuj dorosłych o swoich dolegliwościach (skaleczenie, złe samopoczucie),
- pamiętaj swój adres zamieszkania,
- unikaj niebezpiecznych zabaw i zachowań,
- zachowaj ostrożność w kontaktach z obcymi,
- nie zbliżaj się do niebezpiecznych zwierząt,
- przestrzegaj zasad ruchu drogowego dla pieszych.
Zadania szczegółowe:
- cykliczne spotkania z policjantem: „Bądź ostrożny na drodze”, „Bezpieczne wakacje”, „Obcy niebezpieczny”,
- ustalenie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu,
- omówienie postępowania w razie złego samopoczucia, skaleczenia,
- zapamiętanie własnego imienia i nazwiska oraz adresu,
- poznanie niektórych możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu,
- spotkanie z weterynarzem, omówienie zachowań niektórych zwierząt,
- rozumienie przestrzegania zasad kodeksu drogowego dla pieszych,
- dostarczenie wzorców właściwego zachowania się na ulicy (wycieczki na skrzyżowanie filmy edukacyjne),
- zorganizowanie quizu „Umiem się bezpiecznie poruszać po drodze”, konkurs plastyczny „Jak dbam o swoje bezpieczeństwo”.