Przedszkole nr 4 w Poznaniu "Antoninkowe Skrzaty"

Program wychowawczy

PROGRAM WYCHOWAWCZY

Cel nadrzędny:

  • tworzenie więzi z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta,
  • rozwijanie umiejętności rozwiązywania spraw konfliktowych,
  • rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra i zła,
  • kształtowanie podstawowych norm moralnych np. tolerancji, życzliwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności,
  • uświadomienie zagrożeń otaczającego świata,
  • uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków.

Kryteria sukcesu:

Dziecko:

  • umie funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętymi normami,
  • szanuje cudze zdanie i wolność innych,
  • rozumie i przestrzega zasady zgodnego współżycia w grupie,
  • potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych,
  • rozumie potrzebę stosowania profilaktyki prozdrowotnej,
  • zauważa sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych,
  • zna swoje prawa i obowiązki,
  • potrafi nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje,
  • rozumie swoje prawo do pomocy ze strony dorosłych w trudnych sytuacjach,
  • ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości decydujące o doprowadzeniu do końca rozpoczętej pracy,
  • potrafi cieszyć się z własnych sukcesów, docenia sukcesy innych, umie z godnością przyjmować porażki,
  • ma poczucie własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości i umiejętności.

1. Zadania główne:

  • bądź koleżeński.

Normy postępowania:

  • zgodnie baw się z kolegami,
  • szanuj cudzą własność,
  • dziel się z innymi tym, co masz,
  • nie wyrządzaj krzywdy innym,
  • nie rób drugiemu, co tobie nie miłe (nie wyśmiewaj się, nie przedrzeźniaj),
  • pomagaj tym, którzy tej pomocy potrzebują.

Zadania szczegółowe:

  • zawieranie umów z dziećmi dotyczących właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentne ich przestrzeganie,
  • interesowanie się wytworami swoich kolegów, dostrzeganie wysiłku włożonego w ich powstanie,
  • rozumienie, że inni mają takie same potrzeby jak ja,
  • uczenie się właściwego zachowania się podczas rozwiązywania konfliktu,
  • używanie zwrotów grzecznościowych, korzystanie z pomocy nauczycieli,
  • słuchanie kolegów pełniących dyżur w grupie, podporządkowanie się ich poleceniom,
  • dostrzeganie i przeciwstawianie się przejawom samolubstwa, przezywania,
  • sprawianie radości innym dzieciom, składanie życzeń imieninowych, urodzinowych, wykonanie dla nich upominków,
  • opiekowanie się nowymi kolegami, oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują.

2. Zadania główne:

  • kontroluj swoje zachowanie.

Normy postępowania:

  • unikaj krzyku, kłótliwości,
  • przestrzegaj zawartych umów, reguł,
  • oceniaj zachowanie a nie osoby,
  • wyrażaj swoje emocje w sposób kontrolowany,
  • korzystaj z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach,
  • wystrzegaj się kłamstwa,
  • odróżniaj dobro od zła,
  • mów o swoich uczuciach.

Zadania szczegółowe: ustalenie reguł i norm życia w grupie, przestrzeganie ich:

  • zgodnego zachowania się podczas zabaw,
  • korzystania ze sprzętu i zabawek, mądrego rozwiązywania konfliktów,
  • porozumiewania się umiarkowanym głosem,
  • ponoszenia konsekwencji łamania zawartych umów,
  • reagowanie na umówione sygnały,
  • zapoznanie z bezpiecznymi sposobami rozładowania emocji (np. gryzmolenie po kartce, zagniatanie lub darcie papieru),
  • poznawanie wzorców właściwego zachowania,
  • uczenie właściwego przyjmowania pochwał i krytyki,
  • udział w inscenizacjach dziecięcych z wykorzystaniem literatury, rozróżnianie prawdy, fałszu, fantazji, kłamstwa w utworach literackich,
  • podejmowanie próby oceny postępowania bohaterów bajek i opowiadań,
  • układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego postępowania,
  • rozumienie konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych,
  • systematyczne prowadzenie rozmów, wyjaśnień, wymiany zdań, przedstawienie argumentów dotyczących własnych ocen i odczuć, liczenie się z odczuciami innych,
  • uczenie się mówienia o rzeczach miłych, wyrażanie dezaprobaty dla zachowań negatywnych.

3. Zadania główne:

  • bądź kulturalny.

Normy postępowania:

  • używaj form grzecznościowych,
  • proszę, dziękuję, przepraszam,
  • nie mów z pełnymi ustami,
  • pamiętaj o kulturalnym zachowaniu się w trakcie powitań i pożegnań,
  • bądź miły dla innych osób,
  • dbaj o porządek wokół siebie,
  • słuchaj, kiedy inni mówią, mów, kiedy inni słuchają.

Zadania szczegółowe:

  • samodzielne podejmowanie prostych zadań i obowiązków w domu i w przedszkolu,
  • uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych członków rodziny,
  • spokojne i ciche zachowanie się gdy inni odpoczywają, opiekowanie się słabszymi,
  • uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach,
  • dostarczanie dzieciom wzorców właściwego zachowania się,
  • utrwalenie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych,
  • poszanowanie własności wytworów pracy kolegów,
  • uczenie się mówienia miłych słów oraz dziękowania innym za te słowa,
  • rozmowa z dziećmi na temat prostych przepisów savoir-vivr`u, stosowanie ich w sytuacjach codziennych,
  • opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia.

4. Zadania główne:

  • dbaj o bezpieczeństwo.

Normy postępowania:

  • nie oddalaj się od grupy z miejsca zabaw,
  • nie próbuj nieznanych ci produktów i potraw nieznanego pochodzenia,
  • informuj dorosłych o swoich dolegliwościach (skaleczenie, złe samopoczucie),
  • pamiętaj swój adres zamieszkania,
  • unikaj niebezpiecznych zabaw i zachowań,
  • zachowaj ostrożność w kontaktach z obcymi,
  • nie zbliżaj się do niebezpiecznych zwierząt,
  • przestrzegaj zasad ruchu drogowego dla pieszych.

Zadania szczegółowe:

  • cykliczne spotkania z policjantem: „Bądź ostrożny na drodze”, „Bezpieczne wakacje”, „Obcy niebezpieczny”,
  • ustalenie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu,
  • omówienie postępowania w razie złego samopoczucia, skaleczenia,
  • zapamiętanie własnego imienia i nazwiska oraz adresu,
  • poznanie niektórych możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu,
  • spotkanie z weterynarzem, omówienie zachowań niektórych zwierząt,
  • rozumienie przestrzegania zasad kodeksu drogowego dla pieszych,
  • dostarczenie wzorców właściwego zachowania się na ulicy (wycieczki na skrzyżowanie filmy edukacyjne),
  • zorganizowanie quizu „Umiem się bezpiecznie poruszać po drodze”, konkurs plastyczny „Jak dbam o swoje bezpieczeństwo”.
Skip to content